تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/05/10 - 07:30
کد خبر: 477573

نگاهی بر حواشی لغو آزمون آیلتس؛

امنیت، گمشده سازمان سنجش و آموزش/ علت لغو آزمون آیلتس چیست؟

امنیت، گمشده سازمان سنجش و آموزش/ علت لغو آزمون آیلتس چیست؟

سال گذشته خبر لغو همیشگی برگزاری آزمون آیلتس در ایران نقل محافل شد. از مراکز آموزش زبان و آژانس‌های مهاجرتی گرفته تا زبان آموزان، همه در شک و شبه قرار داشتند

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آزمون آیلتس یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در حال حاضر است که در سراسر دنیا برگزار می‌شود. آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده و از این نظر هم ردیف با تافل، آزمون آمریکایی قرار می‌گیرد. این آزمون توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌شود.

IELTS معیاری است جهت سنجش دانش زبان انگلیسی اشخاصی که می‌خواهند در کشورهای انگلیسی زبان درس بخوانند، کار کنند و یا به آن کشورها مهاجرت نمایند. امتحان IELTS با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار می‌شود. این امتحان از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین‌المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان پیروی می‌کند و چهار توانائی Writing،Reading،Listening و Speaking را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بسیاری از دانشگاه ها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آمریکا امتحان IELTS را به رسمیت می‌شناسند. این امتحان در بیش از ۲۷۰ مرکز امتحانی واقع در ۱۱۰ کشور مختلف دنیا برگزار می‌گردد.

آیلتسِ لغو شده برگزارنشده لغو شد!

سال گذشته خبر لغو همیشگی برگزاری آزمون آیلتس در ایران نقل محافل شد . از مراکز آموزش زبان و آژانس‌های مهاجرتی گرفته تا زبان آموزان، همه در شک و شبه قرار داشتند. به گفته سازمان سنجش آموزش کشور، «برگزاری آزمون آیلتس تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآمده است.» سازمان سنجش این خبر شوک‌آور را در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد.

بعد از انتشار خبر لغو برگزاری آزمون آیلتس از سوی سازمان سنجش، شاهد اخبار ضد و نقیض بودیم که نگرانی‌ها را بیشتر کرد. زبان آموزانی که برای شرکت در این آزمون هزینه کرده بودند و سخت در تلاش بودند، دچار ناامیدی و تردید شدند. تکلیف داوطلبانی که برای مقاصد مهاجرتی به این نمره آزمون نیاز داشتند، در هاله ای از ابهام قرار گرفت!

این تصمیم گیری‌های دولتی در ایران با هزاران سوال بی‌پاسخ همراه بود که باعث ایجاد سردرگمی‌هایی در ذهن متقاضیان شرکت در این آزمون و در کل زبان آموزان شد. در اینکه هدف سازمان سنجش از این تصمیم چه چیزی بوده است هنوز مشخص نشده بود که، در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ خبررسید آزمون آیلتس با موافقت سازمان سنجش در مراکز آیلتس مجددا شروع به برگزاری می کند.

به گفته رییس مرکز المپیاد دانشجویی و آزمون های بین الملل آیلتس در ایران از روز یکشبه ۲۴ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت ام آزمون در مراکز مورد تایید اقدام نمایند.با این حال پس از گذشت هفت ماه قرار بود این آزمون شنبه _هفتم مردادماه_ برگزار شود، اما رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که این آزمون نباید برگزار شود!

علت لغو آزمون آیلتس 

سازمان سنجش آموزش ایران با صدور اعلامیه‌ای تاکید کرد که به دلیل افشای سؤالات و با هدف حفظ سلامت آزمون، پیشگیری از تقلب و تخلف و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان تصمیم به لغو این آزمون گرفته است.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در همین رابطه می‌گوید: طی بررسی‌هایی که به عنوان ناظر آزمون آیلتس انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که این آزمون نباید برگزار شود. وی تاکید کرد که سازمان سنجش آموزش کشور بیانیه‌ای رسمی در این زمینه صادر خواهد کرد.

امنیت، گمشده سازمان سنجش وآموزش/ تایید وتکذیب های ادامه دار!

موضوع تقلب و لورفتن سوالات آزمون هایی که سازمان سنجش وآموزش کشور متصدی برگزاری آنهاست چالشی است که این روزها سوژه رسانه ها شده است. مسئولان سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش مدعی اند از راهکارهای بسیار متنوعی برای تامین امنیت آزمون استفاده کرده اند. اما با وجود همه این ها باز هم امنیت آزمون در حد مطلوبی فراهم نشد. پورعباس رئیس سازمان سنجش در نشست خبری کنکور دی اشاره فرمودند که تجهیزاتی با ماهیت جاسوسی و ویژه کار تقلب در کشور وارد شده اند که سیگنال یابی و رصد آن ها کار بسیار مشکل و حتی ناممکن است. 

در همین راستا یکی از اقدامات سازمان سنجش سنجش در خصوص سلامت و امنیت آزمون ها تشکیل مجدد شورای حفاظت از آزمون های سازمان پس  از چند سال وقفه بود. اعضای این شورا متشکل از نمایندگان شامل پلیس فتا، قوه قضائیه، قضات مستقر برای آزمون و منتصب برای آزمون، حفاظت سپاه و اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، نمایندگان وزارت کشور و مسئولان حراست دستگاه‌های مختلف مرتبط با برگزاری آزمون است. 

اما پس از تقلب های صورت گرفته و لورفتن سوالات آزمون بنظر می رسد تنها سوالی که لو نمی رود این است؛ شورای حفاظت آزمون های سازمان سنجش دقیقا کجاست؟ بنظر می رسد مسولان معتقدند با وجود تدابیر مختلفی که در این زمینه اندیشیده شده، امنیت آزمون های سازمان سنجش سخت تر ویا پیچیده تر از امنیت کل کشوراست؟

ناامنی که در حال گسترش است!

سازمان سنجش آموزش کشور درحالی تقلب در آزمون آیلتس را تایید کرد که ادعای تقلب در کنکورسراسری سال گذشته نیز طی روزهای اخیر به یکی از مباحث چالشی پساکنکور تبدیل شد بود. درهمین راستا یک خبرگزاری مدعی شد، در کنکور سال گذشته تقلب حدود ۱۰۰۰ نفر محرز شده و این افراد هم‌اکنون که اغلب در سه رشته پرطرفدار (پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی) در دانشگاه مشغول تحصیل هستند. موضوعی که علی‌رغم تکذیب مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور و مسئولان قانون گذار، در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت. 

تایید و تکذیب هایی که آثار مخربشان تنها به ضرر آن دسته از داوطلبینی است که برای رسیدن به اهداف خود با وجود صرف هزینه و وقت بسیار، متاسفانه با سومدیریت مسولان تلاششان ناکام مانده و به در های بسته می رسند.

پیامدهای لغو آزمون آیلتس در ایران

لغو برگزاری آزمون آیلتس علاوه بر اینکه از اعتبار کشور می کاهد همچنین به نظر می‌رسد، این تصمیم های ناگهانی جدا از ایجاد نارضایتی عمده داوطلبین، منجر به افزایش موسساتی باشد که مقدمات سفر برای شرکت در آزمون آیلتس را به سایر کشورها فراهم می‌کنند و پس از این، چنین موسساتی می‌توانند پول بیشتری از این راه از داوطلبان ایرانی به دست آورند!

البته لازم بذکر است برخی از داوطلبانی که در آزمون‌های داخل کشور شرکت می‌کردند نسبت به اعتبار آزمون‌های کشور ترکیه انتقاداتی وارد می‌کردند و بر این باور بودند که میزان تقلب در موسسات این کشور بیشتر است.

هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟

البته مشکلات به درجه اعتبار آزمون آیلتس محدود نمی‌شود و موضوع لغو برگزاری این آزمون ممکن است سبب افزایش خروج ارز از کشور هم شود. به طور کلی و صرف نظر از این تصمیم جدید باید گفت، چون تعداد دفعات برگزاری این آزمون زبان در ایران محدود است، تاکنون نیز بسیاری از کسانی که موفق به کسب نمره استاندارد کشور مقصد نمی‌شدند برای از دست ندادن فرصت، جهت شرکت در آزمون راهی کشورهای دیگر می‌شدند.

همچنین هزینه آزمون آیلتس در کشورهای مختلف یکسان نیست اما بررسی‌ها نشان می‌دهد صِرف شرکت در این آزمون برای داوطلب حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه دارد. هر داوطلبی که بخواهد برای شرکت در آزمون آیلتس به کشورهای دیگر سفر کند، باید علاوه بر هزینه آزمون، هزینه‌ اقامت، غذا و مسترکارت برای ثبت‌نام در آزمون را هم بپردازد. افزایش ناگهانی تعداد این گروه به دلیل لغو برگزاری آزمون در داخل کشور موجب افزایش ناگهانی میزان خروج ارز از کشور می‌شود و علاوه بر خروج ارز، این موضوع  به اعتبار علمی دانشجویان و دانشگاه‌های ایرانی نیز خدشه وارد می‌کند.

هزینه جدید آیلتس مبلغ ۸٫۹۹۰٫۰۰۰ تومان (هشت میلیون و نهصد و نود هزار تومان) اعلام شده بود.البته  این مبلغ ممکن است با اعلام سازمان سنجش تغییر کند اما این قیمت در مقایسه با هزینه‌های چند هزار دلاری برای خروج از کشور به منظور شرکت در آزمون آیلتس به یکی از کشورهای همسایه به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
کدام آزمون ها در ایران لغو شده اند؟

شیوع ویروس کووید -۱۹ از روزهای ابتدایی آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی زندگی عادی مردم را با چالش های جدی روبه رو ساخت. آموزش و آزمون های سراسری یکی از حوزه های پرتاثیر از شیوع ویروس کرونا در سال های گذشته بوده اند.

با شیوع این ویروس بسیاری از مراکز آموزش عالی در کشور از برگزاری آزمون های مختلف خوداری کردند. بعنوان مثال آزمون زبان وزارت علوم (msrt) دوبار لغو شد و تاریخ مجدد برگزاری این آزمون تامدت ها مشخص نبود.  جدا از موضوع کرونا، سال گذشته سازمان سنجش آموزش کشور و یک خبر در سایت مرکز آزمون بین المللی منتشر شد و اعلام کرد: "بنا بر اطلاعیه سازمان ETS تمامی آزمون های تافل (TOEFL) و جی آر ای (GRE) که قرار است از تاریخ اول ماه می ۲۰۲۲ در ایران برگزار شود تا اطلاع ثانوی لغو گردیده است.

سازمان ETS بدلیل تحریم بودن کشور ایران هر ساله باید از وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) مجوز برگزاری آزمون‌ها کسب کرده و این مجوز را تمدید نماید. متاسفانه امسال پروسه تمدید مجوز، هنوز به پایان نرسیده و موقتا آزمون‌ها در ایران از تاریخ ۱ می تا زمانیکه این مجوز تمدید شود، لغو شده اند. البته به محض تمدید مجوز، آزمون‌ها طبق روال و در تاریخ های جدید برگزار خواهند شد.

همچنین گزینه Reschedule نیز برای داوطلبین بزودی فعال خواهد شد. اما هنوز اطلاع دقیقی درخصوص زمان برقراری مجدد برگزاری این آزمون‌ها در ایران وجود ندارد."
سازمان ETS بدلیل تحریم بودن کشور ایران هر ساله باید از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ( OFAC ) که یکی از ارگان‌های تحت نظر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده است، مجوز برگزاری آزمون‌های خود را تمدید نماید.

این دفتر وظیفه اعمال تحریم های تعریف شده توسط دولت آمریکا یا نهادهای بین المللی را از طریق جمع آوری اطلاعات تجاری و مالی و نظارت بر مبادلات اقتصادی بر عهده دارد.

متاسفانه امسال پروسه تمدید مجوز برگزاری آزمون در ایران طولانی شده و به این علت که OFAC هنوز این مجوز را صادر نکرده، موقتا امکان برگزاری آزمون های تافل و جی آر ای  از تاریخ ۱ می تا اطلاع ثانوی لغو شده و در ایران برگزار نمی شود.

گزارش از معصومه احمدی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top